Firstcom Europe slutför €29 miljoner för ytterligare förvärv och refinansiering

aug 24, 2020 | Nyheter

Pressrelease – 24 augusti 2020
Idag tillkännagav Firstcom Europe, en ledande paneuropeisk leverantör av växel- och molnoperatörstjänster, att de nått ett avtal med Kartesia om en ny finansiering på 29 miljoner Euro för att fortsätta den pågående köp- och integrationsstrategin samt för att refinansiera befintliga lån.

Under de senaste 6 åren har Firstcom gjort åtta förvärv och uppnått en årlig omsättning på över 37 miljoner Euro. Man verkar för närvarande i Sverige. Storbritannien, Tyskland, Danmark samt Polen och planerar nu att göra ytterligare förvärv på befintliga marknader.

Pontus Blom, VD för Nortech Telecom, ett dotterbolag till Firstcom Europe i Sverige kommenterar ”Denna finansiering kommer ta Firstcom till nästa nivå i sin utveckling och ge nödvändig finansiering för vidare expansion. Firstcomgruppen värderar högt den erfarenhet som vår svenska verksamhet besitter och ser oss som en förebild inom gruppen avseende digitalisering av marknaden samt avancerade molnlösningar.”

Nick Holman, chef för Kartesia: ”Firstcom Europe är en etablerad och högkvalitativ leverantör av Unified communication-lösningar med ett exceptionellt ledningsteam. Med sin egenutvecklade produktportfölj för kund- och molnbaserade lösningar är företaget i en unik position för att supportera sina kunder i den pågående digitaliseringen av telefoni. Vi ser fram emot att stötta gruppen i dess vidare utveckling.”

Firstcom har utvecklat en Unified Communicationplattform (UCaaS) som omfattar avancerade rösttjänster, onlinechatt, videokonferenser, skärmdelning och SIP-accesser för små och medelstora företag. Det har varit en hög efterfrågan och omsättning av dessa tjänster även under pandemin. Enligt Blom kommer ”Firstcom att fortsätta utveckla innovativa molnbaserade tjänster och produkter som kommer integreras i den dagliga verksamheten, oavsett Covid-19 eller ej.”

Som en del av transaktionen refinansieras den skuld som tidigare tillhandahållits av Beechbrook Capital men de behåller aktieinnehav i gruppen. Tim Johnston från Beechbrook kommenterar: ”Vi är mycket glada över utsikterna för Firstcom och ser fram emot att fortsätta vårt partnerskap”.

Populära inlägg

Så jobbar Firstcom med employer branding

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin...

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Vänd trenden med ny digital teknik

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt. Studier pekar på...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...