Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo öppnar för kortare kötider och en bättre kundupplevelse.
Med gamla tiders traditionella telefonteknik fanns inga köer. Antingen kom man fram eller så tutade det helt enkelt upptaget. De nya molnbaserade växlarna är fantastiska verktyg för att kunna ge den snabba och effektiva support människor efterfrågar. Men istället uppstår ibland telefonköer, digitala väntrum som måste inredas och utrustas på bästa sätt för att inte svika kundernas förtroende och få dem att lämna oss, i värsta fall för gott.
En bättre kundupplevelse med VoiceGo
Trots god statistik och omsorgsfull planering händer det att fler ringer till er kundtjänst än det finns agenter med tid att svara. Med Firstcoms egen molnbaserade telefonilösning, VoiceGo, kan du korta köerna och göra väntetiden till en mer positiv upplevelse och få nöjdare kunder som helhet. Den underlättar också för dina medarbetare på många sätt och ger dem de bästa förutsättningarna att göra ett gott jobb.
När kunden får möjlighet att bli uppringd istället för att vänta i telefonkö, blir mötet mellan kund och agent positivare. Talsvar och knappval gör att kunden kopplas till rätt person och ärendet kan lösas snabbare och mer effektivt. Genom digital identifikation med mobilt BankID vet dina medarbetare tidigt vem de talar med. Med integrering av ert CRM i molnväxeln får agenten direkt upp aktuella uppgifter och tidigare ärenden från redan befintliga kunder.
Här är några av de viktigaste funktionerna integrerade i vår telefonilösning VoiceGo:
- Välkomstmeddelande, med språkval.
- Talsvar och knappval – kunden kommer till rätt agent för personligt anpassad support.
- Ärendekö och call-back – kunden får information om sin plats i kön samt möjlighet att bli uppringd.
- Videosamtal för exempelvis personlig rådgivning.
- Utökad funktionalitet för telefonist.
- SMS Gateway – snabb textkommunikation med kunderna.
- Svarsgrupper – alla medarbetare kan logga in och se vem som besvarat samtalen.
- Ert CRM – befintliga kunders uppgifter och tidigare ärenden syns direkt för agenten.
- Statistik – viktiga underlag att styra er servicenivå.
- Inspelning av samtal, kontinuerligt eller per samtal.
Gott bemötande ger ökad lönsamhet
Sammanfattningsvis hjälper en bättre kundupplevelse i telefonkö och serviceinriktad, effektiv och välkomnande telefoni till att skapa långsiktiga och hållbara kundrelationer. Ert företag får gott rykte och det i sin tur genererar stärkt kundlojalitet, ökar er försäljning och bidrar till lönsamhet för företaget, samtidigt som ni ger kunderna den trygghet och support de behöver.
Vill du veta mer?
Hör av dig till oss på Firstcom så berättar vi mer om vår molnväxel VoiceGo!