– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt.
Studier pekar på att vi blir alltmer flexibla i vårt förhållande till jobbet. Arbetslivet har blivit gränslöst och modern teknologi gör det möjligt att vara uppkopplad och tillgänglig dygnet runt. Det leder dessvärre till ohälsosam stress för många människor.
– Det här blir extra tydligt för oss inom telekombranschen som varje dag jobbar med att utveckla och förbättra smart, digital teknik. De flesta av oss använder en och samma telefon till både arbete och privatliv och bär på så sätt ständigt med oss jobbet. Vi matas oavbrutet med pushnotiser, mail och meddelanden som kräver vår uppmärksamhet. Vi förväntas att nästan alltid svara oavsett situation eller klockslag.
Firstcom vill gå emot strömmen
Stress och jobbrelaterad ohälsa är frågor som Pontus Blom brinner för och som ledare menar han att det är särskilt viktigt att vara ett föredöme. En enkel sak är att inte skicka mail till medarbetarna eller chatta kring jobbrelaterade ärenden i olika interna kanaler på kvällstid och helger.
– Firstcom ska vara ett företag som vågar gå emot strömmen. Jag vill vara tydlig med att när min personal går hem för dagen eller är hemma med sjuka barn är det okej att stänga av jobbet helt. Jag uppmuntrar till och med att göra det. Det är lika viktigt för mig att mina medarbetare tar sig tid för återhämtning som att de presterar bra på jobbet. Och det ena är ju en förutsättning för det andra.
Hälsosamma gränser
Moln- och mobilväxeln VoiceGo från Firstcom innehåller en rad funktioner som kan hjälpa användare att sätta hälsosamma gränser i arbetslivet. Den viktigaste är möjligheten att lägga in sitt eget personliga schema. Efter att du loggats ut på eftermiddagen kopplas dina samtal automatiskt vidare till en tillgänglig kollega eller till växeln och när du ringer privata samtal efter jobbet presenteras ditt privata telefonnummer, inte jobbnumret.
En annan riktigt smart funktion är att hela din samtals- och ärendehistorik finns sparad i appen när du är tillbaka på jobbet, efter att du exempelvis vabbat eller varit sjuk. Du kan se vem som sökt dig, vilken av dina kollegor som hanterat ärendet och hur det följts upp. Det blir lätt för dig att ta upp tråden igen.
När du vill ha fullt fokus i ett möte men inte riskera att missa viktiga samtal från till exempel förskola och familj, kan du skapa en ”vip-lista” en samling utvalda telefonnummer som alltid släpps igenom.
– Det finns en rad möjligheter där ny teknik kan minska stress och hjälpa oss få ihop vardagspusslet, säger Pontus Blom. Men viktigast av allt är ändå att vi hjälps åt att bryta tillgänglighetsnormen som råder i samhället. Om vi visar varandra att det är okej att inte vara nåbar jämt kan vi tillsammans skapa ett mer hälsosamt arbetsliv för