Vänd trenden med ny digital teknik

nov 9, 2023 | Nyheter

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt.

Studier pekar på att vi blir alltmer flexibla i vårt förhållande till jobbet. Arbetslivet har blivit gränslöst och modern teknologi gör det möjligt att vara uppkopplad och tillgänglig dygnet runt. Det leder dessvärre till ohälsosam stress för många människor.

– Det här blir extra tydligt för oss inom telekombranschen som varje dag jobbar med att utveckla och förbättra smart, digital teknik. De flesta av oss använder en och samma telefon till både arbete och privatliv och bär på så sätt ständigt med oss jobbet. Vi matas oavbrutet med pushnotiser, mail och meddelanden som kräver vår uppmärksamhet. Vi förväntas att nästan alltid svara oavsett situation eller klockslag.

Firstcom vill gå emot strömmen

Stress och jobbrelaterad ohälsa är frågor som Pontus Blom brinner för och som ledare menar han att det är särskilt viktigt att vara ett föredöme. En enkel sak är att inte skicka mail till medarbetarna eller chatta kring jobbrelaterade ärenden i olika interna kanaler på kvällstid och helger.

– Firstcom ska vara ett företag som vågar gå emot strömmen. Jag vill vara tydlig med att när min personal går hem för dagen eller är hemma med sjuka barn är det okej att stänga av jobbet helt. Jag uppmuntrar till och med att göra det. Det är lika viktigt för mig att mina medarbetare tar sig tid för återhämtning som att de presterar bra på jobbet. Och det ena är ju en förutsättning för det andra.

Hälsosamma gränser

Moln- och mobilväxeln VoiceGo från Firstcom innehåller en rad funktioner som kan hjälpa användare att sätta hälsosamma gränser i arbetslivet. Den viktigaste är möjligheten att lägga in sitt eget personliga schema. Efter att du loggats ut på eftermiddagen kopplas dina samtal automatiskt vidare till en tillgänglig kollega eller till växeln och när du ringer privata samtal efter jobbet presenteras ditt privata telefonnummer, inte jobbnumret.

En annan riktigt smart funktion är att hela din samtals- och ärendehistorik finns sparad i appen när du är tillbaka på jobbet, efter att du exempelvis vabbat eller varit sjuk. Du kan se vem som sökt dig, vilken av dina kollegor som hanterat ärendet och hur det följts upp. Det blir lätt för dig att ta upp tråden igen.

När du vill ha fullt fokus i ett möte men inte riskera att missa viktiga samtal från till exempel förskola och familj, kan du skapa en ”vip-lista” en samling utvalda telefonnummer som alltid släpps igenom.

– Det finns en rad möjligheter där ny teknik kan minska stress och hjälpa oss få ihop vardagspusslet, säger Pontus Blom. Men viktigast av allt är ändå att vi hjälps åt att bryta tillgänglighetsnormen som råder i samhället. Om vi visar varandra att det är okej att inte vara nåbar jämt kan vi tillsammans skapa ett mer hälsosamt arbetsliv för

Populära inlägg

Så jobbar Firstcom med employer branding

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin...

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...

Nyhet – Lansering två nya 5G abonnemang

Idag lanserar vi två stycken nya mobilabonnemang med 5G. Fastpris 100 GB & Fastpris Obegränsad Båda med surfhastigheter upp till 300 mbit/s, fortsatt i Sveriges bästa nät! Kontakta din partneransvarig för mer information samt ta del av...