Från återvunnen utrustning till modern molnteknik

dec 5, 2021 | Nyheter

När de initiala grundarna startade företaget såg telekombranschen väldigt annorlunda ut. Då handlade affären till största del om att leverera hårdvara, för Nortech såväl som branschen i stort. Pontus Blom är vd på Firstcom Europe och han har varit med på bolagets resa i drygt 14 år. Bolagets fokus har de senaste åren förändrats från att sälja återanvänd hårdvara, till dag mestadels bestå av försäljning av molntjänster. Nyckeln till övergången har varit lyhördhet tillsammans med en vilja att utvecklas i takt med att branschen digitaliserats.

– Vi har varit framgångsrika på att kunna förutse teknikskiften och har därmed kunnat anpassa produktportföljen efter den snabba teknikutvecklingen i Sverige. Vi sätter stort värde på vårt rikstäckande partnernätverk, som är vår största marknads- och försäljningskanal på svenska marknaden. Vi är stolta över att ha så många lojala och kompetenta partners utspridda över hela landet, säger Pontus.

Tack vare att utvecklingen sker i Stockholm, Kista, kan man enkelt och effektivt skapa anpassningsbara lösningar utifrån kundens unika behov.

– Svenska näringslivet ligger i framkant avseende införande av ny teknik och vi ser en trend att förflyttning till samma teknik har en tendens att ske ett par år efter i övriga länder i Europa, berättar Pontus.

Firstcom Europe Sweden har idag sitt största fokus på sin molnbaserade växel VoiceGo. Tjänsten gör det enkelt att aktivera användare oberoende av geografisk placering – på resande fot, på hemmakontor eller i internationella miljöer. Firstcom Europe erbjuder lokal support i flera länder för den svenska och den internationella marknaden.

– Om en av våra kunder är i behov av support eller våra tjänster internationellt kan vi tillhandahålla det, tack vare vår fysiska närvaro i övriga länder. För oss är det viktigt med en lokal support som har förståelse för både kunden och tjänsten. Vi håller kvar närheten till kunden samtidigt som vi erbjuder möjlighet att växa internationellt, avslutar Pontus.

Vill du veta mer om Firstcom Europe eller VoiceGo? Kontakta oss idag

Populära inlägg

Så jobbar Firstcom med employer branding

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin...

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Vänd trenden med ny digital teknik

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt. Studier pekar på...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...