I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter verksamhetsstyrning under eget ansvar i platta företagskulturer och är inte intresserade av att diktera.
Firstcom Europe har i dagsläget verksamhet i fem europeiska länder och har sedan start uppvisat stadig tillväxt. Företagets utveckling i Sverige har hittills skett helt på organisk väg men nu har man tagit in mångmiljoninvesteringar och intensifierat förvärvsprocessen för att stärka sin position på marknaden.
– Vi har ett gott rykte med låg omsättning av kunder och personal. Nu vill bli ännu starkare genom förvärv av andra duktiga aktörer i branschen. Målet är att växa i Sverige och bli störst bland alla medlemsländer.
Framtidsplaner
Firstcom Sverige genomlyser marknaden efter intressanta förvärv. Man söker upp nya kontakter och befintliga återförsäljare i sitt breda nätverk för att stämma av hur deras framtidsplaner ser ut. Bolaget närmar sig även aktörer i färd med att avveckla sin telefoniverksamhet för att fokusera på andra delar.
Budskapet att Firstcom söker förvärv har spridit sig i branschen och bolaget blir även kontaktade av företag som är intresserade av att sälja och bli en del av något större och bättre. I nuläget sker dialog med ett flertal duktiga aktörer, för hel eller delvis sammanslagning.
– Hos många av dem finns väldigt fina produkter, en stabil kundbas och mycket kompetent personal som vi gärna vill samarbeta med. Men de har kanske inte tillräckligt med kapital och här kan vi gå in och stärka upp samtidigt som vi adderar kompetens inom telefoni.
Samma värderingar
Genom att kombinera resurser och kompetens från nya förvärv vill Firstcom Sverige växa och nå nya marknader. Men att bli stora och starka har inget egenvärde för bolaget. Det viktigaste i alla sammanslagningar är det finns en överensstämmande företagskultur med innovativt tänkande och en ambition att ständigt utvecklas.
– Vår vision är att bli den största återförsäljaren av molnbaserad telefoni i Sverige, säger Shariar Zadeh. Men vi vill skynda långsamt, ge befintlig personal mycket ansvar och växa tillsammans med dem i ett balanserat tempo.