Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

jun 18, 2024 | Nyheter

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter verksamhetsstyrning under eget ansvar i platta företagskulturer och är inte intresserade av att diktera.

Firstcom Europe har i dagsläget verksamhet i fem europeiska länder och har sedan start uppvisat stadig tillväxt. Företagets utveckling i Sverige har hittills skett helt på organisk väg men nu har man tagit in mångmiljoninvesteringar och intensifierat förvärvsprocessen för att stärka sin position på marknaden.

– Vi har ett gott rykte med låg omsättning av kunder och personal. Nu vill bli ännu starkare genom förvärv av andra duktiga aktörer i branschen. Målet är att växa i Sverige och bli störst bland alla medlemsländer.

Framtidsplaner
Firstcom Sverige genomlyser marknaden efter intressanta förvärv. Man söker upp nya kontakter och befintliga återförsäljare i sitt breda nätverk för att stämma av hur deras framtidsplaner ser ut. Bolaget närmar sig även aktörer i färd med att avveckla sin telefoniverksamhet för att fokusera på andra delar.

Budskapet att Firstcom söker förvärv har spridit sig i branschen och bolaget blir även kontaktade av företag som är intresserade av att sälja och bli en del av något större och bättre. I nuläget sker dialog med ett flertal duktiga aktörer, för hel eller delvis sammanslagning.

– Hos många av dem finns väldigt fina produkter, en stabil kundbas och mycket kompetent personal som vi gärna vill samarbeta med. Men de har kanske inte tillräckligt med kapital och här kan vi gå in och stärka upp samtidigt som vi adderar kompetens inom telefoni.

Samma värderingar
Genom att kombinera resurser och kompetens från nya förvärv vill Firstcom Sverige växa och nå nya marknader. Men att bli stora och starka har inget egenvärde för bolaget. Det viktigaste i alla sammanslagningar är det finns en överensstämmande företagskultur med innovativt tänkande och en ambition att ständigt utvecklas.

– Vår vision är att bli den största återförsäljaren av molnbaserad telefoni i Sverige, säger Shariar Zadeh. Men vi vill skynda långsamt, ge befintlig personal mycket ansvar och växa tillsammans med dem i ett balanserat tempo.

Populära inlägg

Så jobbar Firstcom med employer branding

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin...

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Vänd trenden med ny digital teknik

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt. Studier pekar på...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...

Nyhet – Lansering två nya 5G abonnemang

Idag lanserar vi två stycken nya mobilabonnemang med 5G. Fastpris 100 GB & Fastpris Obegränsad Båda med surfhastigheter upp till 300 mbit/s, fortsatt i Sveriges bästa nät! Kontakta din partneransvarig för mer information samt ta del av...