Så jobbar Firstcom med employer branding

jul 4, 2024 | Nyheter

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin arbetsmiljö betyder mycket. Men allra viktigast för trivseln är att få känna sig sedd och uppskattad. 

Firstcom Sverige arbetar långsiktigt för att vara en så attraktiv samarbetspartner och arbetsgivare som möjligt.

Öppet och inbjudande
I samband med flytten till nya kontorslokaler gjorde företaget en storsatsning på den fysiska arbetsmiljön. Alla medarbetare deltog med stort engagemang i val av material och färger, möblering och funktionalitet.

– Det blev verkligen jättefint. Kontoret är öppet och inbjudande med sköna material i lugna, harmoniska färger. Vi får ofta komplimanger av besökare för vår trevliga arbetsplats.


Solmaz Zamani menar att en god arbetsmiljö inte enbart skapas med moderna och ändamålsenliga lokaler. Ett öppet och tillåtande arbetsklimat där människor känner sig sedda är avgörande för motivation, arbetsglädje och lojalitet.

– Många här har jobbat på Firstcom länge, mer än tio år. Vi är ett avslappnat ställe med positiv stämning och plats för både skratt och gråt. Här får man vara sig själv, helt enkelt.


Delaktighet skapar trivsel
Viktiga faktorer för trivsel och tillhörighet är delaktighet i olika arbetsprocesser, fokus på den interna kommunikationen och regelbundna tillfällen för information, meningsutbyte och samverkan. På Firstcom värdesätts mångfald och att medarbetare har olika bakgrund och erfarenheter i bagaget.

– Här är högt i tak och vi lyssnar på varandra. Vi vill också hjälpa var och en att utvecklas i jobbet och nå sina karriärmål. Det gynnar både medarbetarna själva och företaget.


Många lever i en hektisk vardag men vetskapen att företaget stödjer ett flexibelt arbetsliv och behovet att ibland jobba hemifrån tar ner stressnivån.

– Människor måste få ihop livspusslet och som arbetsgivare kan företaget underlätta den viktiga balansen mellan jobb och privatliv.

Gemensamma aktiviteter
För att främja sammanhållningen anordnar företaget gemensamma aktiviteter och bjuder in till fest och afterwork. Att umgås utanför jobbet eller bara ta en lunch tillsammans gör stor skillnad.

– I första hand är vi förstås kollegor som ska prestera tillsammans på jobbet. Men lika viktiga är vi som individer och vänner, att vi ser och uppskattar varandra. Där ligger den verkliga styrkan i en attraktiv arbetsplats.

Är du intresserad av att börja jobba hos oss, skicka in ditt CV till [email protected]

Populära inlägg

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Vänd trenden med ny digital teknik

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt. Studier pekar på...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...

Nyhet – Lansering två nya 5G abonnemang

Idag lanserar vi två stycken nya mobilabonnemang med 5G. Fastpris 100 GB & Fastpris Obegränsad Båda med surfhastigheter upp till 300 mbit/s, fortsatt i Sveriges bästa nät! Kontakta din partneransvarig för mer information samt ta del av...