Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande kundtjänst? Här delar vi på Firstcom med oss av några tips.
Först av allt, se till att ert företag har en modern telefonitjänst som möjliggör effektiva och ändamålsenliga kundmöte. I vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo finns alla viktiga funktioner integrerade som stärker era kundrelationer och med det, ökar er lönsamhet. Läs mer om VoiceGo >>
Snabb, kompetent och seriös
Er kundtjänst ska naturligtvis ha god tillgänglighet och ge snabb respons. Oavsett om kunden väljer telefon, epost, chatt eller sociala medier för att kontakta er, ska ni vara där när kunden behöver.
Er supportpersonal behöver vara lyhörda och duktiga på att lyssna. De förstår att varje kund är unik och att deras frågor är viktiga för dem. Medarbetarna visar empati och bemöter alla kunder som individer snarare än en i mängden. Sådant bygger förtroende.
En väl fungerande kundtjänst har kompetensen att lösa kundernas problem och svara på deras frågor på ett relevant och användbart sätt. Medarbetare i kundtjänst ska vara välutbildad och ha djupgående kunskaper om era tjänster eller produkter. Det här visar att ert företag är pålitligt och att ni vet vad ni håller på med.
Ni tar inte bara hand om kundens omedelbara behov utan går ett steg längre. Ni följer upp för att säkerställa att kunden är nöjd med lösningen eller om ytterligare åtgärder behövs. Att be om feedback är också en värdefull strategi för att förbättra er kundtjänst och visa att ni ständigt vill utvecklas och bli bättre.
Gott bemötande gör skillnad
Allt det här handlar om att kunden nått er och ni har möjlighet att respondera. Men om trycket på kundtjänst är högt och kunden hamnat i telefonkö? Då finns några saker ni kan göra för en mer positiv kundupplevelse.
Ha till att börja med ett proffsigt välkomstmeddelande. Kunden behöver veta att den kommit rätt och få tydlig information om vilka tjänster som erbjuds, med exempelvis knappval eller talsvar. Avsluta välkomstmeddelandet med en positiv ton – ni är tacksamma att kunden kontaktat er och glada att få hjälpa till.
Om kunden stannar kvar i telefonkö, ge information om plats i kö och erbjud call-back, om personen föredrar att bli uppringd så snart någon av era agenter är tillgänglig. Det kan också vara hjälpsamt att få information om självbetjäning eller möjlighet att få svar på vanliga frågor via ert företags hemsida.
En kund som lämnar ert företag missnöjd, är kanske förlorad för alltid. Gott bemötande i kundtjänst med tillgänglig, effektiv och kompetent service gör hela skillnaden.
Kontakta oss på Firstcom så hjälper vi er att få ett kundbemötande i världsklass!