Så väljer ni rätt molnbaserad växellösning

okt 27, 2022 | Nyheter

En molnbaserad växellösning skapar en helt annan flexibilitet i verksamheten och erbjuder medarbetarna att jobba på distans, lättare kunna administrera växeln och med hjälp av smarta integrationer blir det enkelt att skifta mellan olika verktyg. Att hitta rätt lösning kan dock vara svårt – här är tipsen för er som ska välja.

Med en molnväxel kan medarbetarna besvara samtal på resande fot, med ett knapptryck koppla samtal direkt i mobilappen och enkelt bestämma när de är tillgängliga. Det finns ett stort intresse för molnväxlar på marknaden och som konsument kan det vara svårt att veta vad som är mest lämpat för just sin verksamhet. Pontus Blom, vd på Firstcom Europe, menar att det finns mycket att tänka på vid val av lösning. Han tror att ett av de vanligaste misstag som företag gör när de väljer lösning, är att välja en lösning som begränsar dem när den egentligen ska skapa möjligheter.

– Det viktigaste är att utgå från era behov. Det kan låta banalt, men det finns många företag som använder en kommunikationslösning som varken är optimal eller anpassad utifrån deras verksamhet. Det är lösningen som ska anpassas utifrån ert arbetssätt, inte tvärtom.

Funktioner, hårdvara och operatör är något som Pontus menar att kunden ska få välja själv, utifrån vad som passar deras arbetssätt bäst. Vissa verksamheter kräver stöd för bords- eller decttelefon medan andra vill jobba med mobiltelefon eller softphone. Pontus tipsar om att hitta en lösning som inte är knuten till en specifik operatör.

– Mitt generella tips är att hitta en lösning som inte enbart är operatörsoberoende utan även skalbar samt tillfredsställer de behov och krav som ni har idag. Undvik att begränsa er till en viss tjänst eller operatör, för det kan hämma er när verksamheten växer eller förändras.
 

Tre viktiga funktioner i VoiceGo från Firstcom Europe

VoiceGo är en operatörsoberoende molnväxellösning från Firstcom Europe, som erbjuder flera värdeadderande tjänster med stor flexibilitet. Här är tre viktiga funktioner som uppskattas och skapar en enklare och trivsam vardag för kunderna.

 1. Unik samtalshistorik

Många upplever idag problem med att de inte får korrekt samtalsinformation. Andra lösningar på marknaden visar samtal som missade i användarens telefon, trots att en kollega redan har besvarat samtalet. Med VoiceGo visas samtal som besvarade, missade eller uppringda oavsett om det kom in via växeln eller en specifik avdelning. Användaren kan följa hela samtalsflödet från att det kom in till företaget till vem som avslutade det direkt i mobilappen. Det gör att ni aldrig mer behöver lägga tid på att ringa upp ett samtal som redan är besvarat och hanterat av en kollega.

2. Unik samtalsinformation

Med unik samtalsinformation skickas information om det inkommande samtalet direkt till användaren innan samtalet besvaras. Det framgår tydligt om det är ett direktsamtal, om det är kopplat av en kollega eller om det ringer via en särskild avdelning eller grupp. Detta gör att användaren har full koll på vem eller var samtalet kommer från innan det besvaras.

3. Enkelt att koppla samtal

 Det ska vara enkelt att koppla samtal. Med VoiceGo går det att koppla samtal direkt i mobilen med några få steg. Öppna appen genom att trycka på ikonen eller på pushnotisen och användaren hamnar direkt i kopplingsläge. Appen frågar vart samtalet ska kopplas – överskådligt och enkelt, precis som det skall vara.

Läs mer och prova VoiceGO kostnadsfritt i 3 månader – klicka här

Populära inlägg

Så jobbar Firstcom med employer branding

Firstcom Sverige finns sedan sommaren 2023 i alldeles nyrenoverade kontorslokaler i Kista. Här arbetar femton personer med att leverera molnbaserade telefonitjänster till kunder och återförsäljare i hela landet. Solmaz Zamani är supportchef. – En fräsch och fin...

Unika funktioner i Firstcom Europes nya release av VoiceGo

Firstcom Europes molnbaserad telefonitjänst VoiceGo uppskattas för sin driftsäkerhet och stora utbud av smarta funktioner. Snart är systemet också snyggast i klassen. – I samband med vår nya release passar vi på att ge tjänsten ett ansiktslyft, säger affärsområdeschef...

Firstcom Sverige vill växa genom harmoniska förvärv

I ett företagsförvärv tänker Firstcom långsiktigt och ger mycket förtroende till befintlig personal. – Medarbetarna utgör grunden i livskraftiga och levande organisationer, säger Shariar Zadeh operativ chef och CFO på Firstcom Sverige. Vi värdesätter...

Projektledare Firstcom Europe

OM TJÄNSTEN Firstcom Europe söker en Projektledare Firstcom är en växande internationell moln- och tjänsteoperatör (SaaS bolag) med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden men framför allt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt...

Vänd trenden med ny digital teknik

– Normen i samhället är att vi ska vara tillgängliga närsomhelst och varsomhelst, säger Pontus Blom vd på Firstcom. Den nya, digitala tekniken gör detta möjligt men här finns också nyckeln till att bryta trenden, om vi använder tekniken på rätt sätt. Studier pekar på...

Smidig logistik med smart telefoni från Firstcom

Transportlogistik handlar om att frakta gods från A till B, på ett säkert sätt och i rätt tid. Men för en kundservicemedarbetare i logistikbranschen innebär jobbet till lika stor del kommunikation med kunder och kollegor och då är välfungerande telefoni avgörande. Med...

Nöjda kunder är trogna kunder. Kundtjänst har en nyckelroll

Forskning visar att så mycket som 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundtjänst. Duktiga kundservicebolag med smarta telefonilösningarna spelar en nyckelroll. Men vad kännetecknar då riktigt bra kundbemötande och en väl fungerande...

Trygg telefoni med digital autentisering

Vi på Firstcom är måna om våra kunder och gör allt för att ni ska vara trygga med våra molnbaserade telefonilösningar. En viktig del av effektiva och säkra supportprocesser i ert kontaktcenter är möjlighet till digital identifiering. Genom att integrera...

Bättre kundupplevelse i telefonkö med molnväxeln VoiceGo

Att sitta i telefonkö är en tålamodsprövande erfarenhet de flesta av oss helst vill slippa. Men för företag som använder automatiserade kundtjänstplattformar skapas unika möjligheter att ge god service, trots väntetid i luren. Vår molnbaserade telefonilösning VoiceGo...