En molnbaserad växellösning skapar en helt annan flexibilitet i verksamheten och erbjuder medarbetarna att jobba på distans, lättare kunna administrera växeln och med hjälp av smarta integrationer blir det enkelt att skifta mellan olika verktyg. Att hitta rätt lösning kan dock vara svårt – här är tipsen för er som ska välja.
Med en molnväxel kan medarbetarna besvara samtal på resande fot, med ett knapptryck koppla samtal direkt i mobilappen och enkelt bestämma när de är tillgängliga. Det finns ett stort intresse för molnväxlar på marknaden och som konsument kan det vara svårt att veta vad som är mest lämpat för just sin verksamhet. Pontus Blom, vd på Firstcom Europe, menar att det finns mycket att tänka på vid val av lösning. Han tror att ett av de vanligaste misstag som företag gör när de väljer lösning, är att välja en lösning som begränsar dem när den egentligen ska skapa möjligheter.
– Det viktigaste är att utgå från era behov. Det kan låta banalt, men det finns många företag som använder en kommunikationslösning som varken är optimal eller anpassad utifrån deras verksamhet. Det är lösningen som ska anpassas utifrån ert arbetssätt, inte tvärtom.
Funktioner, hårdvara och operatör är något som Pontus menar att kunden ska få välja själv, utifrån vad som passar deras arbetssätt bäst. Vissa verksamheter kräver stöd för bords- eller decttelefon medan andra vill jobba med mobiltelefon eller softphone. Pontus tipsar om att hitta en lösning som inte är knuten till en specifik operatör.
– Mitt generella tips är att hitta en lösning som inte enbart är operatörsoberoende utan även skalbar samt tillfredsställer de behov och krav som ni har idag. Undvik att begränsa er till en viss tjänst eller operatör, för det kan hämma er när verksamheten växer eller förändras.
Tre viktiga funktioner i VoiceGo från Firstcom Europe
VoiceGo är en operatörsoberoende molnväxellösning från Firstcom Europe, som erbjuder flera värdeadderande tjänster med stor flexibilitet. Här är tre viktiga funktioner som uppskattas och skapar en enklare och trivsam vardag för kunderna.
1. Unik samtalshistorik
Många upplever idag problem med att de inte får korrekt samtalsinformation. Andra lösningar på marknaden visar samtal som missade i användarens telefon, trots att en kollega redan har besvarat samtalet. Med VoiceGo visas samtal som besvarade, missade eller uppringda oavsett om det kom in via växeln eller en specifik avdelning. Användaren kan följa hela samtalsflödet från att det kom in till företaget till vem som avslutade det direkt i mobilappen. Det gör att ni aldrig mer behöver lägga tid på att ringa upp ett samtal som redan är besvarat och hanterat av en kollega.
2. Unik samtalsinformation
Med unik samtalsinformation skickas information om det inkommande samtalet direkt till användaren innan samtalet besvaras. Det framgår tydligt om det är ett direktsamtal, om det är kopplat av en kollega eller om det ringer via en särskild avdelning eller grupp. Detta gör att användaren har full koll på vem eller var samtalet kommer från innan det besvaras.
3. Enkelt att koppla samtal
Det ska vara enkelt att koppla samtal. Med VoiceGo går det att koppla samtal direkt i mobilen med några få steg. Öppna appen genom att trycka på ikonen eller på pushnotisen och användaren hamnar direkt i kopplingsläge. Appen frågar vart samtalet ska kopplas – överskådligt och enkelt, precis som det skall vara.
Läs mer och prova VoiceGO kostnadsfritt i 3 månader – klicka här